Mei 2013

Water onderzoekje in de vijver achter de school.

Het was een prachtige zonnige dag in mei en dus perfect om eens naar buiten te gaan voor een lesje natuur en scheikunde.
De leerlingen leren  op het moment alles over  ‘de stof ‘ water. Waarvoor gebruiken we (of andere organismen) water?

Welke fases hebben water, te denken aan ijs en waterdamp?

Hoe kunnen we troebel water weer helder maken en waarom kunnen we niet zonder water?

De emmertjes, schepnetten en determinatietabellen (zoekkaarten) gingen mee naar buiten om het onderzoekje volledig uit te kunnen voeren.

Om te onderzoeken hoe schoon  water in een vijver, plas, zee of sloot is kun je de soorten beestjes bekijken die in het water leven. Er zijn bepaalde beestjes die juist wel in verontreinigd water kunnen leven, maar ook beestjes die alleen maar in heel schoon water kunnen leven.

Een leuke bijkomstigheid is dat we nu in het biologielokaal een kom vol met kikkervisjes hebben!
Zodra ze hun metamorfose hebben ondergaan tot kikkertjes, dan brengen we ze terug naar de plek waar we ze hebben gevangen.

Mevrouw Aben